Anàlisi dels capítols 4 i 5 del llibre “Les TIC a l’Educació Infantil” de Jordi Cases i M. Roser Torrescasana.

martes, 8 de abril de 2008


En el capítol 4 es fa una reflexió de com es pot organitzar i gestionar els recursos TIC a l’aula i fer un bon ús educatiu d’aquest material.

És una resposta al dubte i petició d’un conflicte plantejat per una mestra de parvulari, la Laura, que els demana la seua opinió de com afrontar la distribució dels ordinadors.

Els ordinadors a l’aula o aula d’ordinadors?.

Després de moltes experiències educatives i d’uns quants anys d’història, aquest debat ha evolucionat en la situació actual. La informàtica en aquest moment està molt integrada en l’escola i els mestres (alguns no tots) estan fen esforços per la seua alfabetització en TIC. Pel que fa a l’Educació Infantil els ordinadors és on més estan incorporats a l’aula, es treballa per racons i per tant el racó de l’ordinador com un recurs educatiu realment útil.

Aquestes decisions són preses pel claustre de mestres i no hi ha dubte que necessita d’un recolzament i actituds positives davant d’aquest projecte ja que els mestres han de considerar les TIC com una ferramenta més en les tasques diàries en l’aula.

En aquesta feina està implicat tan l’equip directiu d’una escola com el coordinador, la comissió d’informàtica i el claustre que són qui han d’impulsar aquest projecte TIC i portar-lo endavant. Per això la proposta en els centres no ha de consistir en debats engrescadors sinó en crear ambients idonis per afavorir el debat pedagògic entre els mestres i les possibilitats educatives de les TIC.

Dins de l’escola l’equip directiu ha de procurar la formació permanent dels mestres, donant respostes a les diverses qüestions i conflictes que puguen sorgir en la posta en comú d’aquestos projectes, també ressaltar la cerca de recursos com una tasca i funció de l’equip directiu.

Les figures del coordinador i comissió d’informàtica són claus en el projecte TIC, perquè la comissió duga a terme de manera òptima aquestes tasques es procura que hagi un mestre de cada cicle educatiu inclòs l’educació infantil.

En última instància està el claustre de mestres que són qui han de dur endavant el projecte en el centre, és qui dissenya el nou currículum en què l’ús de les TIC s’incorporen a l’aula, aquestes decisions afecten a la manera de treballar dels ensenyants, ja que la incorporació dels ordinadors a les aules afavoreix i potència els treballs, projectes i com no el canvi de metodologia en l’educació infantil.

Destaquen les necessitats a l’escola de disposar d’una bona dotació de material TIC, ja que en aquest moments hi ha dos tipus de realitats, els centres que disposen de la dotació oficial i les escoles que amb dotacions de altres administracions o AMPA han aconseguit tindre més recursos informàtics. L’organització de l’espai i el temps en la utilització dels recursos TIC és una tasca important que han de dur a terme sense conflictes en el claustre. La dotació de més maquinaria tecnològica com el perifèric, canó de projecció, càmera de fotos, de vídeo, pantalles tàctil, etc., són suports que no es poden comparar ni igualar en qualsevol altre.

Per últim en aquest capítol els autors ens donen uns criteris sobre l’organització de l’aula d’educació infantil, aconseguint que l’entrada de les TIC a l’aula tinga el mínim impacte físic. L’espai ha de poder seguir sent harmònic, agradable, amb mobiliari pràctic i adequat a les necessitats.

Anàlisi del capítol 5, els autors ens fan un recull del programari essencial que es pot utilitzar en l’educació i més a prop de nosaltres en l’educació infantil. En primer lloc analitzen el processador de text i és el programa Word el que permet una configuració diferent per a cada cicle educatiu, és recomanable en l’educació infantil per les seues característiques. En quant al programari Paint té moltes aplicacions en l’etapa que estem tractant i és idoni en l’ús per part dels xiquets i xiquetes de parvulari. També tenim els programes Clic i JClic on permet aprendre, practicar, ampliar coneixements, es pot fer i crear activitats. Estan els programes de tractament d’imatge i d’enregistrament del so, tots ben explicats i en el tractament educatiu que pertoca.

Els apartats referents als recursos educatius que podem trobar en la red diré que ha sigut un passeig que he fet per totes les adreces recomanades, explorant tot allò que tenim a l’abast per poder utilitzar de la millor manera possible. L’entorn educatiu edu365 ja el coneixia i ja el he utilitzat en algunes ocasions.

A continuació destacaré aquells entorns que m’hi he detingut més a fons, ja que alguns com he dit abans ja els he consultat en altres ocasions.

http: //www.educalia. org

http://maestroteca.com/, aquesta pàgina la trobe molt interessant.

http://aulainfantil.com, és un bon recurs de recerca que poden consultar pares, xiquets, etc.

Com a conclusió d’aquests capítols diré que els autors ens han demostrat que la introducció de les TIC a les aules s’hi ha de fer des de l’educació infantil, cosa que ens toca de molt prop, tot això no vol dir que ens tenim que oblidar dels recursos i materials més tradicionals, sinó que ho hem de dur tot endavant per poder millorar el procés d’ensenyament-aprenentatge dels xiquets i xiquetes.

0 comentarios: